zaterdag 22 mei 2010

Vers terug uit Parijs!

Jaja, ter ere van ons 5 jarig huwelijks jubileum zijn Freddy en ik 4 dagen naar Parijs geweest. Dé stad waar ik ten huwelijk ben gevraagd én waar wij onze huwelijksreis hebben doorgebracht.
5 jaar geleden hadden wij de pech om beide buikgriep te krijgen. Dus hebben we die buikgriep dit jaar vóór de vakantie 'genomen' dan heb je hem tenminste al gehad. En het heeft gewerkt want we hebben nu geen van beiden last gehad van iets wat met je buik te maken heeft.
Maar laten we bij het begin beginnen.

Rond een uur of 10 smorgens worden we opgehaald door Oma. Die zet ons af op station Dordrecht en neemt Hannah mee om te logeren. Wij stappen in de trein naar Rotjeknor en nemen vanaf Rotterdam de Thalys. Die is netjes op tijd en levert ons netjes op tijd af op het perron van Gare du Nord in Parijs.

Genoeg vertier tijdens de reis dankzij een Nintendo DS én koptelefoon!

We trekken de koffer achter ons aan naar het hotel alwaar we mogen wachten tot de kamer klaar is. Ondertussen tijd zat om onze truien en jassen uit te trekken want het is warm! We kijken op de kaart waar we zitten (ik had écht geeeeeen idee...) en wat we zoal kunnen gaan doen vandaag. Freddy tovert zijn planning voor de week tevoorschijn en begin meteen wat wijzigingen aan te brengen zoals het een ware gids betaamd....
Als we dan eindelijk in de kamer mogen blijken we kamer nummer 613 te hebben. Wat een mooi getal toch maar weer. We gooien de koffer op bed en pakken uit, de truien verdwijnen in een hoekje en de zonnebrillen gaan op. Een verfrissende douche later staan we buiten van de zon te genieten op naar de Notre Dame!

Uitzicht vanuit het dakraam van onze hotelkamer.

Op het eilandje van de Notre Dame (Ile de la Cité) lopen we wat rond en testen we mijn kaart-lees-kunsten die ik toch wel aardig onder de knie heb. Natuurlijk maken we wat foto's van de dame zelf.

We lopen achterlangs de Notre Dame waar in het zonlicht een grote schare geniet van de rust en verscheidene zandbakken vol koters. Het is er heerlijk rustig hoewel het verkeer toch hoorbaar is stoort niemand zich eraan. Na nog wat rond gelopen te hebben op dit eiland en het volgende stappen we de metro weer in om een hapje te gaan eten.

Na het eten maken we een wandeling in Montmartre volgens een route die Freddy heeft opgezocht. We kijken nog even vlug naar de Moulin Rouge, en gaan van start. Door de omhooglopende straatjes merken we dat het ook savonds niet echt afkoelt in Parijs en zijn we blij dat we onze jassen in het hotel hebben laten liggen.

We komen uiteindelijk achter de slagroomtaart langs die van achteren trouwens helemaal niet zo mooi wit is als van voren.

Na nog wat stilgestaan te hebben bij wat straatartiesten besluiten we dat we genoeg gewandeld en gedaan hebben voor deze dag. Het is misschien nog vroeg maar wij zijn moe! Terug naar de hotelkamer waar ik mag genieten van een lekker warm bad om het stof af te wassen. En erna lekker slapen en uitslapen!

De volgende morgen na een overvloedig en laat ontbijt vertrekken we richting de Champs Elysées. We gaan die natuurlijk even bekijken vanaf de bovenkant van de Arc de Triomphe. Het uitzicht is goed en ver, hoewel duidelijk is dat het warm is, want er hangt een gloed boven heel parijs. We hebben wat rondgewandeld en gekeken naar het verkeer beneden om de rotonde die door de politie werd aangehouden. Nog wat grappige of bijzondere auto's gezien en een enkele durval op de fiets.

We gaan weer naar beneden en lopen de Champs Elysées af. Daar gaan we nog even naar binnen bij de Peugeot winkel omdat er een fiets in de etalage staat. Ook stoppen we bij de Disney winkel om voor Hannah een échte Winnie the Pooh te kopen. Daarna wandelen we weer verder, genietend van het heerlijke weer en het uitzicht op af en toe een flinke klas kinderen die voorbijkomt.
Als we aangekomen zijn op het Place de la Concorde stoppen we even om een foto te maken bij L'Obelisque en de prachtige fontein.

We genieten van onze lunch in de tuin van het Louvre. Als we weer zijn bijgekomen van de wandeling en aangesterkt door de lunch gaan we bij het Louvre naar binnen. Om daar verder te wandelen en verschillende dingen te bekijken. Op ons gemak, we hebben immers de tijd aan onszelf!

Al gauw blijkt dat we toch wel moe worden van al dat slenteren, we besluiten om nog 'even' naar La Défense te gaan om daar even bij te komen en we eten er een ijsje om weer wat af te koelen van de warmte. Daarna terug naar het hotel om wat geld te halen en wat boodschappen te doen. Vervolgens vertrekken we naar Parc Du Champs de Mars (het park voor de eiffeltoren) om er ons avondeten te eten. Er zijn veel mensen op dat idee gekomen, het is er druk en overal op het gras is gezelschap te vinden.
Wij houden ons wat afzijdig en genieten samen van het uitzicht op de Eiffeltoren.

Omdat we dachten de zon wel te kunnen zien ondergaan vanaf de Eiffeltoren en die zon inmiddels ook begon te zakken, togen we ons richting ingang. Via het oosterlijke been van het gevaarte zijn we omhoog-geklommen met de lift. We hebben flink wat rondgewandeld en gekeken en nog even gezwaaid naar Nederland. Maar het werd erg mistig en de zon kon je op een gegeven moment nog amper zien, evenals Parijs. En omdat ik van al het slenteren en staande wachten last van mijn rug had gekregen gingen we voor zonsondergang maar weer naar huis.

De volgende morgen werd ik wakker van een flits....

Na het ontbijt en wat beraad besloten we rustig aan te doen. We hadden al flink wat dingen in recordtempo bekeken en moesten onze voeten en vooral mijn rug ook wel wat rust gunnen. Eerst dus maar even langs de pharmacie waar ik om iets te smeren vroeg bij spierpijn. In het engels en met handen en voeten uitgelegd kwam de dame achter de balie met voltarengel aan. Net als thuis, dus dat moest goed zijn. Meteen opgesmeerd en we gingen zo rustig aan maar eens naar La Fayette. We hebben alle afdelingen er wel gezien, nog een t-shirt voor Hannah gekocht en toen hadden we het er wel weer mee gehad. Op naar iets groens zei ik om iets te eten? En al lopende kwam dat in uitvoering. Bij een broodjeszaak lans de route een panini gekocht en met de metro zijn we richting Esplanade des Invalides gegaan. Het stuk groen ervoor dan. Daar hebben we rustig onze panini opgegeten en heerlijk gehangen en gekeken. Want ook daar werd het gras bevolkt en was er veel bekijks.

Toen we het hangen wel weer zat waren besloten we nóg een wandeling te doen die Freddy had opgezocht. Maar de beschrijving ervan lag in het hotel. Omdat ik nog wel wist van tot waar hij liep heb ik er zelf maar wat van gemaakt. Bij en café bij Musée d'Orsay (het rijmt) hebben we nog een ijscoupe naar binnen gewerkt. Daarna zijn we aan de wandel gegaan. Uiteraard in slakkengang want we hadden de tijd en het was nog steeds erg warm.

Zo kwamen we langs allemaal kerken uiteindelijk terecht in Jardin du Luxembourg.
Daar hebben we gebruik gemaakt van een bankje om wederom rustig mensen te kijken. Wat een lui volk zijn we toch!

Toen we het zitten wederom beu waren zijn we richting het Panthéon gelopen en hebben ook daar in het voorbijgaan nog een foto van gemaakt.
Vervolgens wilden we wel weer afkoelen en bijkomen van al dat gewandel in die warme stad. Dus het bad vol laten lopen met koud water en onze voeten eens heerlijk verwend! Tot Freddy toch nog wel trek kreeg en we nog maar wat avondeten zijn gaan halen.

Na nog wat heerlijk rustig lezen zijn we toch maar gaan slapen, want van al dat lui doen wordt je ook moe!

De laatste morgen in het hotel zijn we rustig aan opgestaan. Nog een laatste verfrissende douche, een laatste ontbijt en daarna de koffer inpakken.

Toen hebben we onze laatste uurtjes versleten bij de Sacre Coeur. We hebben eerst nog wat souvenirs voor onszelf gekocht en zijn toen op een bankje in de zon gaan zitten. Dát hadden we al die tijd nog niet gedaan..... Toen we onze laatste broodjes op hadden én ik mijn boek uit zijn we onze koffer gaan halen bij het hotel en hebben we deze richting Gare du Nord getrokken.

En met de Thalys konden we weer richting Nederland. Dat we wel 1,5 uur vertraging hadden moeten we helaas voor lief nemen. Door wat voor oorzaak dan ook werden we omgeleid en konden pas vanaf Brussel op de normale route op snelheid rijden. We waren om 17 uur pas in Brussel ipv in Rotterdam waar we pas om half zeven aankwamen. Daar hebben we snel een vette hap (alweer) gehaald en zijn in de eerste de beste intercity gesprongen.
Inmiddels hadden we vernomen dat Hannah heel moe was en was het al voorbij haar bedtijd. Dus nu zitten we thuis, bij te komen van de reis en hebben we Hannah voor nog 1 nachtje extra uitbesteed....